Amics, en aquestes dates tan properes a retrobar valors i amors, vull compartir amb vosaltres una emoció que vaig posar sobre paper… La meva filla va regalar-me per sant Jordi, un llibre meravellós per a la memòria del cor i dels sentits: “El silenci dels telers” de l’Assumpta Montellà. En cito un paràgraf, d’una testimoni, la Dolors de l’Ametlla de Merola (1932): “La primera vegada que van tornar a passar els Reis després de la guerra, tenia set anys. L’amo va dir que féssim una carta, que alguna cosa ens cauria. Jo vaig demanar un quilo de pa blanc, perquè no n’havia menjat mai. A casa només teníem pa negre, aquell tan morè.” En llegir-lo, em vaig emocionar: els pobres amb prou feines teníem pa negre i cotó roig… Ho he sentit tantes vegades…! El cotó roig era el cotó acabat de teixir o el que en l’argot tèxtil anomenàvem l’empesa. Les empeses eren “brutes” perquè contenien restes de les llavors de la closca del cotó, (tabac, en diem), i restes de cola de patata o de peix, una pel•lícula que banyava el fil abans de teixir, perquè fos mes resistent al frec del teler. A totes les fàbriques hi havia excedents de trossos tarats sobrers, que eren els teixits que els obrers s’enduien a casa. El següent pas d’aquestes empeses o teixits en brut, o cotó roig, era passar a l’industria del ram de l’aigua: els acabadors, no sempre a la mateixa colònia tèxtil. Allà els rentaven, encongien, blanquejaven i emmidonaven, segons el costum burgés de l’època de blanquejar-ho tot, com el pa, i la farina. Hem necessitat una o dues generacions, i que els fills dels obrers anessin a universitat, i tinguessin criteri propi, per tornar a fer el pa moreno, o de cereals integrals i posar-lo a taula com un bé burgés, això sí, més flonjo i fet del dia. A Aixovar ens vam preguntar com aquestes dones, sense mitjans industrials, endolcien el cotó amb l’aigua del riu i moltes rentades, i ho vam aplicar a les nostres peces de manera artesanal. Ara tenim un cotó roig, bo amable i tan tendre com el pa del dia! M’ha semblat una bona sintonia cultural i generacional, i una manera d’agrair a les nostres avantpassades, l’herència del safareig… Hem fet bugada! Que el 2014 sigui generòs, i carregat del cultura, treball, i sentit comú! L’equip d’Aixovar Text i fotografia: Rosa Escalé
El pasado Sant Jordi, mi hija me regaló un libro maravilloso para la memoria del corazón y los sentidos: “El silenci dels telers” (El silencio de los telares), de Assumpta Montellà, Ignoro se si habrá traducido. Cito un parágrafo, de un testimonio, Dolores, de l’Ametlla de Merola (una de tantas colonias textiles algodoneras del rio Llobregat, 1932) “La primera vez que volvieron a pasar los reyes magos después de la guerra, yo tenía siete años. El dueño nos dijo que mandáramos la carta, que algo caería…Yo pedí un kilo de pan blanco, porque nunca lo había comido, en casa solo había pan negro, aquel tan moreno…” ¡Me emocioné! Lo único de que disponíamos los pobres era “pan negro y algodón moreno”, ¡lo escuché tantas veces en mi infancia! El algodón moreno o “cotó roig” como lo llamábamos aquí, era el tejido tieso y moteado que salía de las maquinas, recién tejido. Este tejido se consideraba “sucio” porque contenía restos de cáscara de las semillas de algodón, también llamado “tabaco” y a veces restos de cola de almidón, dónde se bañaba el hilo antes de tejer para asegurar su resistencia a la fricción… En todas las fábricas había excedentes de piezas taradas, o saldos que los obreros podían llevarse a sus casas. El siguiente paso de estos “tejidos en crudo” era pasar a la industria del ramo del agua: los acabadores, no siempre situados en la misma colonia textil; allí los lavaban, encogían, blanqueaban o almidonaban otra vez, según la costumbre al uso burgués de la época: blanquearlo todo, como el pan y la harina. Nos hizo falta una o dos generaciones, y que los hijos de los obreros tuvieran acceso a la universidad (se suponía que al conocimiento) para adquirir criterio, volver a hornear el pan moreno y llevarlo a la mesa como un bien burgués, ahora suave tierno y del día. En Aixovar nos preguntamos cómo las mujeres de las fábricas, sin medios industriales conseguían suavizar los algodones a base de agua del río y muchos lavados, y lo introdujimos de manera artesanal a nuestro proceso: Ahora disponemos de un “cotó roig” bueno y amable, ¡tan tierno como el pan de día! Me ha llegado como una buena sintonía cultural y generacional, una forma de agradecer a nuestras antepasadas la herencia de las horas de colada y lavadero. Rosa Escalé Bosch